Monday, February 26, 2007

M'Longo laser sydafrikanskt.

Antligen har jag fatt tag pa lite Sydafrikanska serier, inte sa manga men alltid nagot.
Fick tag pa en serietidning och 2 fanzines.
Jag borjar med fanzinen.

BACK ISSUE No. 2
"Yet another reason to wake up screaming"
av JASON

och
MY DOG ATE MY SKETCHBOOK
"Drawings, skteches and doodles"
av RICO

Den sistnamnda gors av mannen bakom strippserien "Madam and Eve" och bestar faktiskt BARA av klotter. Vissa roliga inslag finns och 'parental advisory' logon verkar mest syfta pa att brost och kvinnliga underliv finns med i klottret. Lite onodigt kanske, men, de gillar herr Jesus valdigt mycket i det har landet.

BACK ISSUE bestar. precis som RICOs fanzine bara av klotter, det med.

Och okej, klotter kan vara intressant, men att lagga ut pengar pa fanzines som bara bestar av det? Ar det bara jag som tycker att det ar lite oklart?

MAMBA ar skapad av The Durban Cartoonproject och ser ut som en blandning mellan JUXTAPOZ och tidiga Galago och precis som kollektivnamnet antyder verkar de flesta komma fran cartoon-skolan.

Och det ska sagas att jag kanner mig lite lurad nar jag laser MAMBA, just for att framsidan skriker KONST! och innehallet...ar lite for "safe" . Forvantade mig lite mer vagade serier, och med vagade menar jag mer illustrativa och tekniskt starka serieberattare forst och framst.

Vissa har nagot:
- Nikhil Singh
- Brendan Hayes
- N.O Mazin

- Alastair Findlay
och
Wesley Van Eeden (som gjort framsidan)


Men pa nagon niva brister de allihop.


Fick tipset fran en av mina larare har pa Centre for Visual Art: Michelle att MAMBA kanske var nat for mig, efter att hon tittat pa min storyboardvagg (med ganska sexiga inslag, eller som hon sa "explicit content") och att tidningen skulle vara ganska provokativ. Men icket.


Dock finns en HISKELIGT ful serie som faktiskt innehaller sex i slutet av det har nummret.

Luke Molver heter skaparen, och serien heter "Billy and Evangeline - A Love Story".


Haha! Efter lite efterforsknigar pa google hittade jag faktiskt serien:




















Jag har inte sett sa mycket, som sagt, av vad sydafrika har att erbjuda i serievag, men av det jag HAR sett verkar de halla sig pa en bekvam fanzineniva.
De vill nog inte strava hogre heller, sa lange serietecknarna kan forsorja sig som cartoontecknare sa kanske de nojer sig med att bara teckna serier "for skojs skull".


Men som sagt, underlaget jag har so far ar inte tillrackligt for att gora en rattvis 'analys',
men om nagra veckor ar det en serieutstallning i Durban som jag ska pa (arrangerat av The Durban Cartoonproject, om jag inte missminner mig) sa forhoppningsvis blir jag positivt overraskad.

Dock ska jag forsoka hitta ett ex av "Kruger Park". Verkar lovande.


Tills dess laser jag (iom det afrikanska temat) "American Virgin".


4 comments:

Elin J said...

forlat alla lasare men internet gor roliga saker med mina texter.

jag vet att det inte ser klokt ut, men blogger laggar konstant och jag ar lessen. Det gor ont i mina ogon ocksa.

Anonymous said...

Intressant läsning. Sydafrikanska seriefakta är man inte bortskämd med. Är det okej om jag "snor" en del av din info till Seriewikin?

En relaterad fråga; Seriewikin har nu en artikel/länklista om serierelaterade bloggar. Men den skulle behöva lite illustrationer. Ger du oss tillstånd att använda din blogglogo som en av flera illustrationer för artikeln?

/ola

Elin J said...

Jo, sno pa for all del ( glad att sta till tjanst, och logon gar bra det med)

Anonymous said...

Good words.