Thursday, March 15, 2007

Interview with a PhonePhucker

Har ju utlovat intervju med min phorphattare; PhonePhucker ett tag nu och nu kommer den!
Den genomfordes over Gmail, sa hon har svenska bokstaver (som jag saknar mer an vad man kan tro...) och jag far noja mej med det som finns....



- Hur kommer det sig att du startade bloggen? Tyckte du att det var nagot som saknas i bloggsfaren eller var det helt enkelt ett stalle att vadra pa?

Jag har bloggat mycket och gärna i över fem år nu, så det kändes som världens självklaraste grej. Alla mina kompisar sade "starta en blogg" när jag berättade om mitt nya jobb, och jag svarade såklart "redan gjort". Jag ville också dokumentera alla de nya färska upplevelserna jag skulle få, sånt man lätt glömmer bort när det nya blir rutin.

- Lider du av bloggsjukan? (dvs kolla bloggen flera ggr per dag for att kolla kommentarer?)
Tja, jag får dem mailade till min mailadress, men jag kollar vilka som länkar till bloggen på min besöksräknare, då ser man om någon har lagt till en länk eller kommenterat mig någonstans.

Really, hur far man det? Har drabbats av bloggsjukan a det grovsta:/
En fraga jag ofta far av folk som passerar min arbetsplats och undrar 'vadfan haller hon pa med? ar om du fatt taskig manssyn av det har jobbet? Om inte, nagra bieffekter overhuvudtaget?

Jag har också fått frågan, men aldrig riktigt förstått den, måste jag erkänna. Vad är det nya jag skulle lärt mig? Bieffekterna har väl annars varit att jag inte längre klarar av ordet "härligt" och att jag ibland lyssnar på mig själv när jag har sex och tänker typ "hehe, tänk om jag lät så på jobbet". Jag vet inte om alla andra stönar djupt och sensuellt i verkligheten, men det gör inte jag.

Nej, huga. Det ar en ratt vidrig tanke, ibland kommer man pa sig sjalv med att gora de konstigaste ljuden...Men, tillbaka till intervjun!

Vilken var din forsta tanke nar du fick erbjudandet om att ge ut bloken?

Hm... Jag blev glad (fucking surprise). Sedan velade jag en jättemassa. Jag tror att många som har någon sorts dröm om att få sin blogg publicerad skulle strypa mig om de visste hur jag höll på och var typ "äääh, ska jag, ska jag inte? What's in it for meeeee?".

Well, som PhonePhuckerPhan ar jag tacksam over ditt beslut:)

Har du "Committments-intervjuat" dig sjalv i badkaret som traning infor bokslappet?

Ungdomar och era konstiga uttryck! Betyder det typ övningsintervjua sig själv? Nja, inte än, men man har ju tänkt på vad folk kan tänkas fråga. Å andra sidan har jag nog redan fått alla de vanligaste frågorna av umgängeskretsen, så jag är kanske mer medietränad än jag tror.

Varfor ansag du att jag var passande nog att illustrera bloken?

Innan du och förläggaren fanns i mitt liv tänkte jag ibland på att man kanske skulle kontakta nåt förlag, och då tänkte jag lite vagt på att illustera själv, fast min stil passar inte riktigt in på min bilv av hur en sån bok (fråga inte vad en "sån bok" är!!!) ska se ut. Men det var verkligen på "kul att fantisera om, men men min entreprenörsanda... ain't gonna happen"-nivån när jag tänkte på det.

Sen kontaktade du mig och du var jättebra. Sen kontaktade förläggaren mig och då kändes det bara "it's a sign!" för din stil tyckte jag var helt perfekt, och så slapp vi leta illustratör! VINST! Du har väldigt säkra och tydliga linjer och din stil ser liksom... jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men bra för illustrationer. Inte för dominant, men inte heller för mjäkig. Inte för realistisk realism. Jag kom att tänka på dig direkt, berättade om dig för förläggaren på första mötet, och hade han inte gillat dina bilder hade jag tagit det som ett tecken på att han inte kunde förlägga och dumpat honom.

Verkligen? Shit, blir ju rord pa riktigt! Men...
Om du fick valja nan annan,vemsomhelst, vem skulle det da vara?


PhPh - the strippserie -får gärna tecknas av Martin Kellerman för att han är så jäkla the master of att göra serier av verklighetsdialog och "samma ruta gånger fyra". Låter som mitt jobb. Men om det bara var illustrationer skulle det vara kul med någon som normalt gör barnböcker, eller typ KP. Jag gillar barnboksillustration, och så skulle det vara en sån där Ironisk Kontrast™.


Jag har fatt intrycket av att du ar ganska serieintresserad av att lasa bloggen? Vilken ar favoriten? Och varfor gillar du serier, om du nu gor det?

Jag gillar bilder, jag gillar ord, så serier känns väldigt rätt .Sedan är jag ingen större serienörd, desvärre, mina serieintresserade kompisar prackar på mig saker, men jag orkar sällan leta själv. Sandman var trevlig på gymnasiet, förstås, men den känns mer som illustrerad Gaimantext än serie. Allt jag läst av Osamu Tezuka har varit bra, samma gäller för Art Spiegelman, jag är en stor vän av Versailles Ros av Riyoko Ikeda och jag misstänker att jag skulle dyrka Hagio Moto, om jag bara orkade skaffa fler av hennes verk än AA . Dessutom tycker jag om Snobben och Berglin. Och så kan jag inte med fult tecknade självbiografiska och -utlämnande svenska serier. Urrk! Det var kul en gång; Hey princess!

Jo, jag forstar hur du kanner, haha.
Tror du att boken skulle funka pa engelska?
Mina sydafrikanska vanner ar valdigt intresserade:)


Hm... Alltså, själva temat skulle nog funka (liksom, seeeex). Jag tycker nog att mina texter är lokalpräglade, men jag har lite svårt att se hur mycket och ifall det skulle störa... Det skulle den nog, med lite anpassning, men det känns som att det i den engelsktalande världen finns en miljard telefonhoror som kan skriva nåt liknande som är bättre anpassad till marknaden.

Ah, ingen som skriver sa bra som du!
Vad ar dromscenariot efter bokslappet?

Jag blir kontaktad av en seriös och respektabel tidning som vill ha en Ung Kaxig Tjej som Tycker Saker och vill skriva krönikor åt dem. På andra plats kommer att jag blir kontaktad av en mindre seriös och respektabel tidning (alltså inte typ DN, SvD eller Bang) i samma syfte.

Fantasier om releasefesten?

PARTY HARD! Eller nja, det kan jag göra på fritiden. Det skulle vara kul om det fanns sådär stockholms-media-ryggdunk-inbördes-beundran-folk där. Alltså, på ett sätt så vill man ju ha någonting som känns rätt ihop med ens personlighet, men det skulle vara mer intressant om det verkligen var en klyschig releasefest, så man fick se hur sådana går till.

Vilken ar den varsta fordomen folk har om telefonhoror?

Oj... Att man är helt avtrubbad, tror jag. Alternativt att man sitter på jobbet och känner sig kränkt och äcklad hela dagarna.


Folk kan uppfatta det klyschigt kanske, att en ung, smart tjej som utbildar sig till ett hogstatusyrke "slummar" till det med ett skumt jobb, som t ex telehora eller strippa och sen slappa en bok om det - vad sager du om det?

Tja, jag hade i alla fall varken några planer på att jobba med telefonsex länge (det bara blev så) eller att släppa en bok när jag satte igång. Jag har nog inte tänkt på det så mycket. Jag misstänker dock att förläggaren har det, för det känns som en bra författartyp att försöka sälja.

Folk jag pratar med om projektet far ofta for sig att du ar ful, vilket jag vet inte stammer, men varfor tror du det ar sa?

VAA??!??!?!??!?!??!! Jag vet inte. Jag vill gärna veta. Karata ned dem och fråga, vetja!

Du tror inte pa monogami. Ar det en asikt du haft lange eller nagot som kommit med jobbet?

Tror och tror... Jag har aldrig fattat dealen och har aldrig velat ha det så. Jag och Phojkvännen hade varit ihop i nåt år innan jag började jobba, och haft öppet förhållande hela tiden. Funkar för oss.

Vi får ofta frågan vad han tycker om mitt jobb, vilket jag tycker är lite off, även om vi had monogamt förhållande. Det är ju liksom ett jobb.

Det vore en sak om jag pratade med männen för att krydda mitt tråkiga samboliv lite, men som det är nu fattar jag inte helt vad problemet skulle vara ens i ett monogamt förhållande. Men, well, alla är olika och blir man svartsjuk på sånt så blir man väl det.

Ar du en person som gillar att soka dig in i det "okanda", prova extrema saker for att sedan kunna vaxa av det som manniska?

Det händer att jag gör sånt. Jag är inte "kickberoende" eller så, men då och då testar jag nya saker för att se om jag kan. Det brukar visa sig att jag kan. Telesexet var lite av en sådan utmaning, som dessutom visade sig vara mycket lättare än jag trodde. Det jobbiga har alltid varit arbetstiderna och sånt, absolut inte själva telesexandet.

Vilken dator skriver du pa?

En stationär Windowsburk, inte mer spännande än så.

Vad kan de som koper bloken vanta sig?

Jag tror jag brukar sammanfatta affärsidén med "sex och roligt". Den kommer vara mer strukturerad än bloggen och innehålla en del sånt som jag inte har bloggat om här, handla om samma saker men anpassat till ett annat format. Och så alla bilderna!

Vad laser du just nu?
Kurslitteratur. Nya numret av Ottar. Jag läser en del skönlitteratur, men ingenting just nu.

Vad skulle du ta med dig till en ode o? 3 saker.

Telefon, anteckningsblock, penna?

Haha, du ar ar rolig du...Som avslutning:

How much phone WOULD a phonephucker phuck if a phonephucker would phuck phone?

Men... Men... *gråter och springer iväg till mamma*

15 comments:

Anonymous said...

Men vad sager kvinnan? Har hon ALDRIG intervjuat sig sjalv i badkaret? Vafan? Kan man vara sa obrydd? Sjalv maste jag ha gjort det hundratals ganger, det ar ju bland de angenamaste dagdrommar man kan ha. Eller ar det den nya generationen, som lamnat den dammiga tv:n och de trakiga tidningarna bakom sig, och soker berommelsen via det gnistrande internet?

Anonymous said...

Assa jag tycker att det ar helt SJUKT att hon inte har intervjuat sig sjalv, jag blir nastan forolampad!

Tanja Suhinina said...

Men... man måste ju se sitt ansikte om man ska intervjua sig, och då kan man inte ligga i badet för speglar immar igen!

-= Steamboat Willie =- said...

Hmm... En liten sak jag kan bidra med är att Hagio Moto (eller Moto Hagio, för ross i väst.. Hagio är familjenamnet) och den serie som omnämns heter A, A' och är tyvärr slut på förlaget, men den gavs ut på engelska i USA av Viz Communications i ett par volymer om jag inte minns fel och den går att få tag på begagnad. Rekommenderas varmt!

Tanja Suhinina said...

Jag tror jag skrev titeln som AA' och Elin tog bort '. Hsh är serien bra, och jag tycker om folk som uttalar titeln på svenska (dvs inte "äj, äj prajm", utan "a, a prim" =).

-= Steamboat Willie =- said...

Hehe.. Jag brukar uttala den på svenska, fast det borde jag väl inte göra så länge som den inte finns utgiven i Sverige. :-) Å andra sidan så brukar jag uttala alla dessa nymodigheter som C# (programspråk) på Svenska också, vilket gör alla datornördar som inte är lika nördiga som jag själv alldeles tokiga. :-)

Hagio Moto är annars en sorgligt bortglömd serieskapare i Sverige (och i väst). I japan är hon dock en av de kändaste tillsammans med Osamu Tezuka ("uppfann" manga) och Yoshihiru Tatsumi (uppfann gekiga) och räknas som den mangaka (serieskapare) som skapade hela Shonen-Ai (vacker pojke) genren.

Anonymous said...

Va! Ska man intervjua sig i badkaret?

Annars tycker jag att Elins kaxiga tecknarstil, "sexig" liksom i den överförda bemärkelse som är så vanlig nuförtiden, passar perfekt till min bild av phph.

Dir T Masing

M said...

Är ett PhonePhucker-fan som hittat hit genom intervjuposterna...

Dina bilder är verkligen apsnygga, och det känns som stilen är ett perfekt komplement till PhonePhuckers texter. Gosh, jag är glad att ni två gör det här, det kommer bli så himla bra! Alltså seriöst, jag är så uppspelt över det här att jag vill tala om för andra att boken kommer som om det vore min egen bok, haha. Hur som helst, intressant blogg, snygga bilder, go you!

Elin J said...

PHPH: Forlat, du vet vilka krangel jag haft med internet, och nar jag kopierade intervjun fran Gmail till blogger fick jag med en massa skum html-kod som jag tog bort, tog visst med lite for mycket:/

dir t:
Klart man ska! Ovning ger fardighet om man har varldherravalde som mal i livet;)

mikey:
Tack sa jattemycket!
En kille som brukar snoka pa min jobbvagg forklarade att han blev "strangely aroused" av mina tecknade sexscener. Battre omdome kan jag nog inte fa! Sa jag hoppas att jag kan leva upp till forvantningarna:)

Anonymous said...

Det här kommer att bli gra grejer! :)

Anonymous said...

Mikey, andreas o alla andra: Boken Phonephucker, rikligt illustrerad av allas vår idol Elin, går att förbeställa (icke-bindande) redan nu så ser vi till att kontakta dig när boken är rykande nytryckt! Skicka bara ett email med namn och kontaktuppgifter till info@hydraforlag.se

Anonymous said...

"Strangely aroused" - det är precis så det ska vara. Materialet på din blogg ger mersmak och jag ser fram emot alla underligheter PhPh-boken med dina illustrationer ska ge upphov till i direktörens vardag.

Dir T Masing

Elin J said...

Dir T:

An en gang - tack! Ge mig inte hybris nu:P

Anonymous said...

Elin, hur kan man gora om man vill bestalla sexbilder fran dig personligen och sa? Du verkar veta mycket som sex och vara valdigt intresserad i amnet och jag har ibland lite svart att hitta sadan sex som jag gillar for den ar ratt speciell sa kan jag maila dig om jag far din adress sa kan vi prata du far pengar!

Elin J said...

Rednihom:

Later jattespannande! Skicka garna referensbilder pa det du gillar sa kan jag gott ta dina pengar.
Du rakar inte ha ett brinnande intresse for din far ocg genetik?