Thursday, June 28, 2007

Fynd från Rom!

Ärade Läsare!
Jag är numera tillbaka i Sverige och kan använda mina älskade 'å', 'ä' och 'ö' igen. Känns fantastiskt!


Jag drog till Italien som ett litet depåstopp efter Sydafrika.
Min lillasyster bor där i krokarna kring Vatikanen och precis runt hörnet har hon en jättebra serieaffär, sa jag tyckte det var lika bra att passa på att köpa lite grejer, i och med att serieutbudet i Sydafrika var under all kritik...

Italienskt blev det mestadels, Den andra Månen av Frezzato (på orginalspråk, såklart) och Skydoll- Factory (även den på italienska) men nar jag såg Gorillazboken tjöt jag av förtjusning...
( Kombon Jamie Hewlett/Damon Albarn = Vinst hur man än vänder pa det )
Förvisso pratar jag ingen italienska, eller, den är väldigt begränsad iallafall...

BONUS!
Inkdummys lilla italienskaparlör:
fumetti - serier
tabacci
- tobak

'No, non ho alcuna cocaina, ma sono modello di modo'
-
Nej, jag har inget kokain MEN jag är modell

'Sono un artista del libro di fumetti' -
Jag är serietecknare
'Prego posso avere un doppio Jameson?' -
Kan jag få en dubbel Jameson, tack?

Lite användbart var det iallafall.

Iallafall, jag bor numera i Göteborg och håller på att redigera PhonePhucker så det blir klart nån gång, har börjat lite smått med Den Vilda Festen.

MEN, jag behöver en ateljé av ngt slag rätt PRONTO, så om någon av mina eminenta läsare har tips på varnånstans i Götet man kan hitta det så blir jag inte gråtfärdig av tips.

I övrigt har jag inte så bra koll på vad som händer i serieSverige, gillar Micke Sols arbetsblogg
(och är helt förundrad över att han väljer att skriva om något så äääängstigt som alla han legat med...
Tar han verkligen upp ALLA och får alla lika många sidor?
Hur väljer man vilka av de onödiga one-night standsen som är 'värda' att tas upp? Jag vet inte...Kanske inte är ett ämne för mig direkt.
Så fort jag ligger med nån ny så vill jag be dom om ursäkt och tvinga dem till att glömma att det någonsin hände:P
Däremot älskar jag "Nämen, vad gör di" - fredag.)


Annars undrar jag varför jag inte kan komma in på Ted Stridhs serieblogg längre...Har han stängt bloggen för alla oliktänkade? The truth is out there. Nån som har svar?


Aja, kanske inte det seriösaste inlägget jag skrivit, men, alltid något. Mer kommer hsh. Bara att hålla ögonen öppna, ok?
Cheers!

4 comments:

Yvette Gustafsson said...

Varför ska man ha en blogg om man inte vill att folk ska läsa? Det är väl det det är till för, att liksom mediekåta upp sig totalt och hoppas på att man ska bli tokkänd och få ligga lite mer. Jag vet inte. Men om inte Ted Stridh tycker att folk är fina nog att läsa hans blågg då får det väl vara. Inte tar livet slut för det.

Sen då! Varför prata om alla man har legat med(tänker nu på Micke Sol, inte Ted Stridh)? Spela boll, liksom. Skiter väl jag i. Folk ligger, så är det bara.

Ted Stridh - DigitalComics - BlogEdition said...

Som jag skrev en dryg vecka innan stängningen har jag valt att fokusera på DigitalComics nya blogg. Där kommer man kunna läsa inlägg av både mig - men även av andra serieskapare - först ut är Danny Ahrling.

Det är tänkt att bloggen ska dyka upp igen på ny adress så småningom, därav stängningen. Eftersom det (konstigt nog) verkar var rätt många som upprörts (eller förvånats) av stängningen får jag väl snabba på ...

Den som inte kan vänta hänvisas dock till nya bloggen:

http://blog.digitalcomics.nu

Elin J said...

Men dåså!

Anonymous said...

Den andra månen är bra, precis som de andra delarna i samma serie. Jag var inte speciellt förtjust i Factory. Den är okej, men fångar inte alls på samma sätt. Frezatto kan skriva.