Sunday, June 10, 2007

Hur jag blev Inkdummy (eller "nar jag var liten ville jag bli arkeolog")

Har planerat att skriva nan sorts Genesis-historia ett tag nu, men fick inte tummen ur forran Bjorn gjorde detsamma pa sin blogg. Tack Bjorn!

Bilden till vanster har till stor del att gora med varfor jag vill jobba som serietecknare/illustrator/kreativ och haftig i storsta allmannhet. Namligen lektionsklotter.

Just den har bilden kom till under en webdesigns-forelasning, och nej, jag var inte uttrakad, jag var uppmarksam, men har man damp i handerna sa underlattar det att sysselsatta dom med nagot vettigt istallet for att bita pa naglarna, eller hur?

Hsh, nar jag var liten ville jag bli arkeolog. Egyptologi var min stora passion i livet och nar jag forestallde mig migsjalv som vuxen sa sag jag framfor mig en kvinnlig, hetare version av Indiana Jones. Sen ville jag bli radiopratare. For det ar namligen sa att jag inte ar som Stef Gaines, som har vetat hela livet i princip att det ar serier hon vill gora. Jag var lite mer...praktisk an sa.

Trots att jag har tecknat sen jag kunnat halla i en penna, och last serier sen jag vid 6 ars alder hittade ett Asterix-album hos min mormor. Folk i min narhet sa till mig att jag borde jobba for Disney, men det kandes inte riktigt ratt av nan anledning (och forra aret fick jag veta av en foreslasare att de ar ondskans underhuggare pa riktigt.). Eller att jag borde blir KONSTNAR och det kandes annu mer snedpippat, for det jag tyckte att jag holl pa med foll inte riktigt under kategorin "konst"...

Alternativet fanns alltid dar, jag ville valja estetisk bild i teorin, men inte fan kan val nan forsorja sig pa sitt klotter? Sa jag valde media pa gymnasiet (jag vet, "jag vill jobba med maaaadia", urk) med radio/video-inriktning. Sande radio en gang i veckan pa Radio Skelleftea och hade det allmannt soft, samtidigt som jag klottrade vidare i vanlig ordning pa lektionstid. Ritade tillochmed nagra serier som jag lamnade vind for vag nar lektionen val var over. Men tankte inte mer pa det. Ritade en affish gjord som en serie till ett ypperligt popband som inte finns langre (The Small Garment) men hade annu inte kommit till insikt.Man kan fortfarande se affishen uppe runt Skelleftea nar bandet ibland behagar att aterforenas.(For er hardcore-fans, jag vet att ni finns!)

Lallade runt ett bra tag som personlig assistent och var inte overdriver brydd om framtiden eller vad fan jag skulle gora med mitt liv, for sant loser sig alltid pa nat satt... Jag var pa vippen till att soka till teologiinstitutionen pa Uppsala universtitet nar jag traffade Viktor Näär. Basta van till min davarande pojkvans rumskompis och studerande pa Serietecknarskolan i Hofors.
Nar Viktor berattade vad han studerade foll poletten ner.
"Det ar ju fan DET jag ska gora! Serier, ffs! Hur kunde jag ha varit sa blind?"

Sa jag borjade gora arbetsprover, sokte och kom in. Och det var som att hitta hem.
Jag kan numera inte tanka mig att halla pa med nagot annat.


Och for att knyta ihop den har "jag gillar att skriva om migsjalv och darfor bor ni lasa det och dyrka marken mina All Stars betrader"-sacken sa lagger jag upp serien som blev efterborden av webdesignsklottret. Den har ingen egentlig handling, det ar mest en illustration till en lat jag gillar och en bra ursakt for mig att rita blod och nan som slass med en jojo... but here goes: Numbskull












Och visst ar det lite roligt att tjejen som fick skall for att ha tecknat pa lektionstid i skolan,
har en bok som kommer ut i host? Jag tycker det iallafall;)

Sa kom ihag det, pojkar och flickor: Lektionsklotter kan vara borjan till nagot ack, sa vackert.


Dessutom ar serienord det nya svarta.

7 comments:

Stef Gaines said...

Opraktiskt och opraktiskt, det var snarare så att det inte bara var mina händer som dampade, och inte bara under lektionstid, utan det var huvudet och kroppshållningen och allting. Jag kunde helt enkelt inte göra något annat än att teckna serier. Nog för att jag, en stund under gymnasiet, hade filmregissör/bildproducent som alternativ, men det är mer att serietecknandet liksom alltid varit där. Det är mer som att andas än som ett yrke.

Jag kom dock inte fram till just "serietecknare" förrän hela tio år efter att jag föddes. Det var först då det gick upp för mig. ;) Innan hade jag bara ritat och hittat på. När jag var bebis ritade jag med mitt bajs på väggen. Lol. Och så har jag stora problem med att rita en gubbe bara en gång. Så jag tror att serier kändes riktigt naturligt för mig.

Jag skyller förresten faktumet att jag inte insåg bättre på morsan. Hon fick inte bli konstnär för sin mamma utan var tvungen att bli grafisk formgivare. Så när jag talade allt mer om serier svarade hon "Kör hårt! Bli inte branschens hora som jag! Gör det du vill!"

Tanja Suhinina said...

Mmm, lektionsklotter =)

Jag blev jätteförvånad av inlägget, har alltid trott att du var ett paradexempel på SERIENÖRD SOM SKA BLI SERIETECKNARE SOM FAN!

Elin J said...

Haha, grejen ar nog att jag var blissfully unaware att jaqg var en san tont under hela min uppvaxt att det bara blev nagot helt normalt istallet?

Björn said...

Att hitta sitt kall här i livet via sin pojkväns rumskompis, är det bra eller dålig karma?

Mycket intressant läsning, förresten. Jag hade också gissat att du kom till Hofors som skjuten ur en kanon någon gång vid unga år. Kanske främst baserat på den impakt dina serier brukar ha, men likväl.

Nu skall jag dra av smickerskorna. Fast du har helt rätt - serienörd ÄR det nya svarta. Jag fick det ovedersägliga beviset på det när jag i eftermiddags gav min Spiderman till en fjortis på pendeln, som undrade om det var det numret som Civil War började gå i...

När kommer du hem egentligen? Jag får svårartad Elinabstinens och vill ta ut dig och öla på Stampen!

Elin J said...

Skulle sàga att det ar bra karma, Bjòrn! Han ar sniel iaf:)

Hsh, jag kommer hem till sverige pa sòndag(àr i italien just nu, hàlsar pa lillasyster och njuter av Rom) och Sthlm landar jag i om ett par veckor, dà Kalle ocksà kommer hem till Moder Svea. Sammanstràla? Men, efter fanta-incidentem har jag varken ditt eller Leesahs nummer, sa smsa mig:)

Jobove - Reus said...

If it is a question of passing a good moment to you with the blogs, in yours we have obtained it, congratulations

Elin J said...

Ehm...Thanks, I guess:P