Tuesday, May 29, 2007

Sydafrikansk "feminism" och PhonePhucker

Scen 1:
Elin "Inkdummy" Jonsson sitter med morgonkaffet pa ett kafe pa Durban Road, PMB, SA. Som sig bor har hon en cigarett i ena handen och en kaffekopp i den andra.

Partner in crime: Kalle Johnsson.

En man narmar sig den svenska duon och ber om en cigarett. Eftersom froken Jonsson ar rokaren i sallskapet ar det hon som ger mannen en av hennes Marlboro's.

Mannen tittar inte ens sin tobaksvalgorare i ogonen under hela processen och vander sig sedan till hennes manliga sallskap och sager:

"I thank you, my man. 'Cause you're the man."

Scen slut.

Kvinnosynen i det har landet ar minst sagt speciell, och synnerligen frustrerande i manga lagen.
Men, "when in Rome" som man sa fint sager, sa kan jag leva med att sitta pa golvet under Zulucermonier medans mannen sitter pa stolar och tro mig, jag ar val medveten om att Sydafrika ar ett ungt land och kanske inte ar sa uppdaterade pa det har med jamstalldhet och grejer.


Min forsta vecka i Sydafrika var jag pa en konstutstallning av enbart kvinnor. Temat var typ "Kvinnor och sydafrikas barn". Och mer intetsagande och forutsagbar tillstallning har jag aldrig varit pa.
Som vanligt togs 'moderlighet' upp valdigt mycket, bandet moder och barn emellan.
Ocksa sexuellt utnyttjande av barn (som ar otroligt vanligt har, iom att det tros att det botar AIDS, men det ar ett inlagg for sig) och frustrationen for man som overger sina familjer.


Forutsagbart, safe och trakigt.

Utstallningens hojdpunkt var nar en aldre dam sa precis det, hogt, just efter ett langt tal.
Forsamlingen schyssjade och viskade och de ansvariga lovade att en diskussion skulle genomforas efter utstallningen. Men det fick hon (och jag) vanta forgaves pa.
For trots att det var "kvinnokonst" som skulle vara kvallens fokus fick hon inte prata om just det.
Och det ar val fint? Att kvinnor far stalla ut sin syn pa barn i en vecka, men man far fan inte ifragasatta det, nu nar de fatt synas sadar tillrackligt.

En van till mig hade sin magister-utstallning har om veckan, dar hon haft som amne att portrattera man pa ett lika sexuellt satt som kvinnor gjorts i arhundraden. Men i hennes betyg namns inte det overhuvudtaget, utan hon far omdomet att hon skildrat sin egen atra, och inte kvinnors atra i storsta allmanhet...

Daremot uppfattas det som en superfeministisk grej av mig att illustrera PhonePhucker. Vilket jag inte alls haller med om. Eftersom det ar mitt uppdrag att illustrera den manliga fantasin, eller hur?
PhonePhucker skulle se valdigt annorlunda ut om jag gav mig pa att illustrera sant som faktiskt far mig och andra tjejer att bubbla till i trosorna.

Bara sa ni vet.

18 comments:

Anonymous said...

Dela med dig av hemligheten. Vi killar går inte igång mer på nåt annat än just vad som får er att "bubbla". Fast det är väl som vanligt, att problemet är att killar själva måste veta utan att fråga för att det ska räknas.

Min hypotes att det är kravet på tankeläsning som gör att vi killar gärna tränar med fler tjejer för att bli bättre på att tillfredsställa och få det att framstå som att vi är väldigt lyhörda.

Men, tillbaka till ämnet, jag vill se bilder på dina riktiga fantasier. En sak är i alla fall säker, den politiskt korrekta schymanbild av kvinnlig sexualitet som syns i det offentliga rummet stämmer inte öht överens med den jag kommit i kontakt med.

Å andra sidan försvarar luktakissfeministerna sig då med att det är den allmänna porrifieringen som fått tjejer att automatiskt gå med på (be om) "förnedrande" sexuella handlingar.


Ture Masing (dir)

Elin J said...

Om det finns nan storre hemlighet vet jag inte, men jag ar ytterst tveksam. Nar det kommer till den egna njutningen ligger det storsta ansvaret hos en sjalv.

"Tranar med fler tjejer"?
Vad harligt med egna teorier!
Jag har ocksa en...

Mina riktiga fantasier, om de kommer pa papper nan gang, har tankt tanken i alla fall, ar formodligen lika porrinfluerade som dina eller nan annans.

And as for "fornedrande" sexualla handlingar, sa handlar det nog inte sa mycket om porr, utan mer om sexuella prefenser.

Och "luktakissfeminister"?
Ar du pa riktigt?

David said...

Ahahaha! Sometimes you just have to look at yourself in the mirror and say - "When in Rome."

Tanja Suhinina said...

Justfan, jag skrev en kommentar till det här när det först kom upp, men den postades inte. Hsh, bra skrivet. Viktigt ämne.

Dir T: ett exempel på porr för kvinnor av kvinnor kommer hänga på min vägg när Elin är klar med min födelsedagspresent~♥

Och jag secondar Elin. "Luktarkissfeminister". Herregud.

Elin J said...

Tanja:

Och fin ar den, och den blev pa A2 istallet for A3. Folk kan ljuga sig bla hur mycket de vill, men sanningen ar att storleken har enorm betyldelse:P

Björn said...

dir t - jag gillar sättet som du använder "politiskt korrekt" och "schyman" i samma mening.

Elin - Jag har nyss läst upp mig på din blogg. Jävlar vad konstigt det är att du lyckas producera intressanta och upplyftande saker att läsa såhär ofta. Kul att läsa om dina kulturkrockar. Jag är glad att se att du verkar sakna den krockkudde (Vit, pösig, uppblåst) som normalt sett får alla svenskar utomlands att hänfalla till kvasirasistiska kulturrelativistiska låtsasargument.


Btw - jag har en blogg, hihihi!

Elin J said...

Bjorn:

Jag gor en Fylking och sager "Antligen!" till den nya fina bloggen, ser fram emot lasa allt!

Och ang rasismen, du anar inte hur roligt det ar att vara sadar skont gammaldagsrasistisk pa ett ironiskt satt i det har landet. Jag blir totalt OPK ganska ofta pa ett charmigt satt da, naturligtvis, men det ar betydligt jobbigare med de vita och svartas vardagsrasism i det har landet, for den ar pa riktigt.

Men inbland vill man bara skrika "kaffer" i kudden och fnissa tills man storknar:P

Ojsan, nu var jag sadar "haaaarligt" OPK av bara farten. ber sa mycket om burtrask.

Björn said...

Elin:

Insikten om att ens personliga ironi är blodigt allvar för andra är en krypande Stanley Kubrick-skräck. Man ignorerar varningsljuden och forsätter vara lite sådär småfjantig tills man provocerat nån stackare att bulta sig igenom ens ytterdörr med en yxa.

Men jaja. Det är likväl skönt att kunna tala som en bloggare till en annan. Man känner sig som en lite bättre människa när ens namn är en länk.

Elin J said...

Ja, man kanner sig som viktigare da:)

Elin J said...

OH, som en bonus:

Scen 2.

Elin "Inkdummy" Jonsson ar pa vag hem fran skolan, vilket innebar en promenad pa 5 minuter. MEN, Karl Johnsson befinner sig utomsocknes sa froken Jonsson gar darfor ENSAM hem.

Och en oeskorterad dam innebar i Sydafrika att det ar fritt fram for alla man att erbjuda henne nagon form av sallskap.

I det har fallet, en indisk parkeringsvakt som saljer gras utanfor Jonsson och Johnssons bostad.

Parkeringsvakten star och urinerar utanfor Jonssons port, och hon gar forbi, som sig bor i sana stunder, med blicken bortvand fran kisseriet (for det ar ju artigast att latsas som det regnar)

Hsh, nar froken Jonsson passerar namnda parkeringsvakt sager han, samtidigt som han urinerar:

"I love you, mam."

Varpa froken Jonsson kackt haver ur sig:

- Please, put your erection in another direction.

Och gar in till sig. Fort som fan.

Scen slut.

Tanja Suhinina said...

Du knäcker. Hårt. Vilken kvinna. Du borde bli rapartist.

Apropå OPK och rasism och sånt. Jag hade nog själv aldrig klarat av att bo i Sydafrika utan att varje kväll låsa in mig i garderoben och i en kvart tala om "den vite mannens börda" med tokseriöst ansikte. Kolonialism är ett av mina nya favoritämnen att dra upp (tillsammans med genus och klass), så jag skulle få tourettes och blodförgiftning om jag inte fick ut den dagliga samlade dosen kolonialismtankar på ett OPK-sätt.

Elin J said...

Hoho, jag vet, yo!

Anonymous said...

The dirt är for real. Det vet du Tanja.

Du har ju träffat mig.

Jag vet inte varför de mest vänsterradikala feministerna luktar som de gör, men det kan ha att göra med deras småsura, kissnödiga argument som alltid går ut på att de är förtryckta av patriarkatet och vill vända på förhållandet för att hämnas...

Som kille vet jag förstås att vad de verkligen behöver är rejält med stock.

Dir T Masing

Anonymous said...

Björn:

Stadsministern?

Vad är humorn bakom att kalla statsministern för stadsminister?

Jag ser det ofta i kommentarer på internet, men har trott att folk inte vet hur det stavas eller vad det betyder.

Jag ser emellertid nu att du medvetet skrivit fel i bloggtiteln, men inte i ditt öppna brev tex. Varför? Vad är det roliga... eller är det så att stadsminister är någon ursprunglig borgmästarform som med tiden formats till statsminister i takt med att länder bildades av många städer och regioner?

Dir T

Anonymous said...

Direktör Ture 'Aset' Masing:

Sök snarast till kursen 'Sarkastiska Metaforer' 5p. Hjälper inte det så rekommenderar jag även 'Folkhyfs' 10p. Båda ges på LHS (Livets Hårda Skola) och kräver inga förkunskaper.

För övrigt torde en korrekt definition på 'luktakissfeminist' vara en person som:

1) Anser att det finns strukturella orättvisor i samhället mellan män och kvinnor som till övervägande del är till kvinnans nackdel

2) Tycker det är fel

3) Vill göra något åt det

4) Luktar urin

Phörläggaren

(· · · - - - · · ·) said...

Ja, jag vet, jag "läser" inte bloggar o skulle aldrig i hela mitt LIV få för mig att kommentera nåt, eftersom det skulle väl om något riva hela fasaden om att jag faktiskt inte bryr mig, men Elin vännen, hatten av för dig, har läst en del och är impad.

Kan inte utala mig så mycket om situationen nere i sydafrika, men grabben på cafét skulle nog mått bra av en riktig "elin utskällning".

Ta hand om dig det sista nu, så ses vi snart hoppas jag!

Kramar!
-Hanner

Anonymous said...

hvad jeg ledte efter, tak

Anonymous said...

hvorfor ikke:)