Tuesday, May 01, 2007

Nikhil Singh - rockstar OCH serietecknare

For ett tag sen "recenserade" jag ett nummer av den sydafrikanska antologin "MAMBA" dar jag i forbifarten namnde serietecknaren Nikhil Singh. Tyckte att det var dags for ett helt inlagg tillagnad den sydafrikanske tecknaren, som jag imponeras av mer och mer.

Med dromlika serier som "Salem Brownstone" och "You fucking sinners" kan jag inte hjalpa att falla handlost for sydafrikanen som numer ar bosatt i London.

Han har tidigare blivit publicerad i Dazed and Confused och Sturgeon White Moss, och skulle turnera i europa nangang i juni, med sitt band The Wild Eyes, men efter meningskiljakligheter med trummisen i bandet ser det inte battre ut an att de har gatt skilda vagar...

Hursomhelst, Nikhil staller ut teckningar i Kapstaden 5 - 28 maj, sa jag har tankt dra dit och kolla lite vad karln gar for. Tydligen jobbar han med en grafisk roman just nu ocksa. Psychopomp heter utsallningen, for den som ar intresserad och rakar, precis som jag, befinna sig i Sydafrika.

Hans hemsida ar lankad i inlaggets titel, dar kan man kolla in hans serier, annan konst och lyssna pa musiken han gor.

Sa, an en gang. Kolla in, ffs!

Mycket noje!

2 comments:

Anonymous said...

Gick in och tog ett varv på hans hemsida, det var verkligen riktigt snygga grejer. Det skulle vara fett att se honom teckna utifrån ett ordentligt manus, det kändes lite som att serierna mer var en bildkavalkad än en schysst historia.
/Fabian

Elin J said...

Jo, jag kanner det ibland, jag med (men blir fett distraherad av de fina bilderna) far se vad han gar for med albumet han jobbar pa just nu:)