Tuesday, May 08, 2007

DigitalComics, Tykken, Ted och Tegebjer

Har de senaste dagarna foljd debatten som foljt efter att jag "sa till" Ted Stridh att skriva lite om serier istallet for hockey. Dar Mikke S och Ted sjalv pratar svenska serier.

Kort summering: Ted gillar strippserier, medans Mikke forsoker genom sitt forlag forbattra serieutbudet i Sverige med vad Ted vill kalla 'alternativa serier'. Ted tycker ocksa att for att vinna svenska serielasares hjartan, bor man ga till vaga genom lattare serier som 91:an, Uti Var Hage, etc. Medans Mikke anser att en bra serie ar en bra serie, oavsett format eller genre.

Hsh, DigitalComics har nu utkommit med sitt forsta nummer dar serieskapare som Peter Dyamo, Jonna Bjornstjerna, Niklas Persson, Lotta Bruhn och min larare (mannen som lart mig allt jag kan om tusch, farg och snus) Johannes Streith m fl.

Jag maste saga att jag har ENORMA problem med att lasa Dyamos 'Vladirmir'...iom att det ar en Lenore-rip off. Och Lenore och hennes "skrackgulliga" varld ar bara kul en eller tva ganger. Att fa se en svensk version... Kanns inte sarskilt orginellt eller givande. Varfor, Dyamo? Varfor?

Danny Ahrlings grejer funkar, det ar en strippserie om drakar. Niklas Persson - why not?
Johannes Streith far mig alltid att dra pa smilbanden med sina ackelheter.
Resten... Alltsa, overall sa kanns grejerna ratt intetsagande for min del.

Men da ar ju humor nagot valdigt individuellt och sysslar man med strippserier sa kor man ofta grepp som man vet gar hem hos de flesta istallet for att gora nagot som man sjalv tycker ar HYSTERISKT roligt ( Skellefteguiden, om ni hade behallt mig...sa hade ni blivit vita i ansiktet av de saker jag hade planerat att gora...) MEN. Efter att ha foljt debatten mellan Mikke och Ted forstar jag att Ted tycker att det har ar nagot som saknas i seriesverige. Schysst att han gor nagot av sin vilja att forandra.


JO! Sen fanns det med en intervju med Mikael Tegebjer ocksa. Vilket fick den har damen att hoja pa ogonebrynen ett antal ganger.

Ted Stridh fragar:
"...jag har fatt kanslan av att nyexaminerade serieskapare fran de olika serieskolorna runtom i landet ofta skapar alternativa, mer avancerade serier. Ar det en sund utveckling med tanke pa att de flesta av vara serietidningar i huvudsak publicerar valkanda humorserier i huvudsak publicerar serier i strippformat?"

Tegebjer svarar:
"Mitt intryck ar ocksa att serieskaparna pa skolorna kanske i forsta hand inte siktar pa att leva pa det de gor. Och som jag var inne pa tidigare sa skulle en mer levande marknad for svenska strippar kanske ge ovriga serier en storre mojlighet att na ut. Sa ur det perspektivet kanske det ar lite synd.
Men jag har inget emot att man skapar personliga alster. Tvartom gor detta det svenska utbudet intressant. Men vi ska inte vara nojda med det. Nasta naturliga steg ar forstas att hitta vagar att salja dessa serier, vilket ar svart."

Okej, Ted. For det forsta. Bara for att du eller min pappa inte skrattar nar ni laser mina grejer innebar det inte att det ar alternativt eller sarskilt avancerat. Folk skulle nog halla pa med strippar i storre utstrackning om de hade fantasin, fingertoppskanslan och produktivitetsnivan som formatet kraver.
For det andra. Folk pa skolorna haller, precis som Mikke sager, mest pa med manga.

Tegebjer: ambitionsnivan hos serieskoleeleverna ar det inget fel pa.
Det ar serieklimatet som inte tillater att alla som vill faktiskt KAN livnara sig pa det de alskar.
Branchen ar hard och talang tar en bara saaa langt.
Och det finns eldsjalar har i landet som faktiskt forsoker ge ut "personliga alster" och dyl.

Fast de manniskorna har formodligen inte samma vinstintresse som du.

10 comments:

Anonymous said...

Väl sagt, syster. Väl sagt.

Följde också debatten i både Mikkes och Teds bloggar, men bestämde mig för att inte lägga mig i då Mikke klarade sig alldeles förträffligt på egen hand.

Förresten, konsumentgrupperna håller på att förändras, eller hur? Varför togs inte det upp i intervjun?

Ted Stridh - DigitalComics - BlogEdition said...

Hej, Elin!
Antar att jag borde kommentera ditt inlägg.

Kul att du tog dig tid att läsa tidningen. Nu har jag väl inte direkt kategoriserat dina serier - även om jag tyvärr inte sett så mycket av dem, men dessa skulle säkert passa in i en tidning som DigitalComics. Jag är hela tiden på jakt efter nya serier och har inget emot att införa litet mer (ursäkta) alternativa serier. Bara det passar ihop med övriga innehållet.

Ted Stridh

Ted Stridh - DigitalComics - BlogEdition said...

Lisa M(edin):
Jag lyckades svara på Elins inlägg innan jag såg ditt.

Om du inte håller med mig ska jag inte försöka övertyga dig, jag tycker redan jag sagt min mening i frågan, jag försökte som "ganska utomstående" ställa ett påstående, och hittills har jag endast fått svar av olika redaktörer och alternativa serieskapare, det tycker jag säger en hel del om rubriken till mitt påstående, skilda världar.

När det gäller intervjun prioriterade jag dom (som jag tyckte) var dom största och mest relevanta frågorna i just detta sammanhang.

Ted Stridh

Elin J said...

Leesah:

Tack sa mycket, och ja, Ted far val svara pa den fragan, iom att jag inte riktigt kan spekulera i varfor det inte togs upp, men...ja.

Alskade din bloggserie, btw!

Ted:

Du tanker som en vettig redaktor, men ja, vet inte om webbserier ar ngt jag vill syssla med. Lite da och da kanske, men jag gillar black pa papper.

Mikke said...

Tack för uppskattningen :-)

Och Ted - ska inte hålla på och bitcha i andras bloggar, men de som har svarat dig förutom mig är Sofia Falkenhem (bland annat barnboksillustratör och medverkande i Best new manga och Ola Hellsten. Ingen av dem särskilt "alternativ" serieskapare eller redaktör.

Ted Stridh - DigitalComics - BlogEdition said...

Mikke: Tror du inte att jag kan kommunicera på andra sätt än via Blogger? ... :)

Elin: Jag gillar också serier i "analogt" format.

Anonymous said...

Jag undrar en smula vad du egentligen bygger ditt avfärdande av Mikael T för hans tydligen enligt din mening inte särskilt lämpliga "vinstintresse" på. Känner du till någonting om hans verksamhet på Egmont respektive hans egna, tidigare förlagsverksamhet?

Anonymous said...

Att få svenskar att läsa mer serier med hjälp av seriestrippar är lite som att försöka få fler människor att gå på bio med hjälp av fler sitcoms i TV.

(varför ska man satsa ännu mer på den enklaste och bredaste formen av serieunderhållning när den redan är den enda som folk kan livnära sig på? är det inte dags att göra bättre serier i andra former för att bredda utbudet?)

Ted Stridh - DigitalComics - BlogEdition said...

"(varför ska man satsa ännu mer på den enklaste och bredaste formen av serieunderhållning när den redan är den enda som folk kan livnära sig på? är det inte dags att göra bättre serier i andra former för att bredda utbudet?) "

Jan:

Ja, varför inte? Nu kan man kanske inte riktigt livnära sig på webbserier heller, men ändå. Anledningen till att jag valde detta upplägg är att det fungerar. På webben är det många som vill ha snabb och enkel underhållning. Vi har fått mängder av mejl från personer som vill se mer av serier som Betraktat! eller Dean.

Jag vet inte om våra läsare är redo för djupare serier med stort omfång. Vi tänker dock göra ett försök, och redan i nästa nummer kommer ni kunna läsa en blandning av både "längre" och "kortare" serier.

Antingen fungerare det - eller så gör det det inte, om så är fallet får vi helt enkelt gå tillbaka till de kortare humorserierna igen.

Tillgång och efterfrågan, du vet ... :)

/Ted Stridh, redaktör

Anonymous said...

Jag har litet svårt att förstå varför man inte skulle försöka få folk att läsa mer serier genom att göra seriestrippar om man nu kan göra bra seriestrippar? Det verkar på mig snarare vara som att försöka få folk att se mer sitcoms genom att göra bra sitcoms -- och själv råkar jag tycka att de bättre sitcomsen är bättre än de flesta filmer.

Jag kan inte tycka att formen bör vara kriteriet på vad som är värt att göras -- i så fall kunde man ju ha dragit ett streck i slutet av sjuttiotalet och sagt åt Bill Watterson, Berke Breathed, Patrick McDonnell m fl att nä, folk kan redan försörja sig på strippserier, så ni behövs inte; gör nåt som breddar utbudet i stället.