Monday, March 05, 2007

Konsten att jobba i 40 grader

Alltsa, jag ar ju som bekant i Sydafrika. Och grejen ar den att nar vi ansokte om att fa aka hit, framstallde de skolan som varsta teknologiska underverket och att animation var en asviktig del av undervisningen (underforstatt, de har datorer med hyfsad kapacitet)

Men, nar man val ar pa plats, far man veta att nej, det ar inte riktigt sa.
LJUSBORD t ex. Vi har dem, men de funkar inte riktigt. Kalles saknar t ex kontakt.
Och vi har blivit lovade skarvsladdar sa den ena kan fungera men det har icket hant an.


Det ar dessutom over 35 grader har. Varje dag. Och aircondition finns inte pa skolan.
Det finns flaktar pa valda stallen, men de hjalper foga.
(tank om jag svettas pa pappret sa att tuschet rinner ut och forstor mina orginal!?!Lyxproblem, kanske...)

Sen har vi scannerproblemet ( som ar den storsta anledningen till dagens blogginlagg, my place to blow off some steam...) Jo, the Art Deparment, Centre for Visual Art, narmare bestamt, dar jag haller till, HAR en scanner (A4) MEN den funkar inte. Kaputt. Och har varit sa en langre tid.
Och jag, den bortskamda svenskan, som ska skicka bilder till mitt forlag varje mandag, lackar naturligtvis ur.

De sager at mig att ga till the MediaLAN, dar finns det kanske en fungerande scannar.
Trallala, gar dit i stekande hetta med mina orginal i hogsta hugg for att finna att salen ar last.
Vander mig till en bibliotikare for att florta till mig en dorroppning, men icket.
Min larare maste boka salen (och den lararen leker hemmaman pa en svinfarm istallet for att behaga gora sitt jobb) sa jag pratar med fler larare och fragar de hur i helvete de kan ha en stooor konstavdelning utan en fungerande scanner?

"But this is FINE ART. We don't do scans."
(och som vanligt kan man hora antydan till att serier ar ett lagre staende konstmedium...)
"But you do animation. And online-portfolios might be good for your students" sager jag.


Men det haller de inte pa med. Nehepp.
Hur kan de gora sahar mot sina elever? Ordet 'frilansare' verkar vara helt frammande for dom.
VILL de att studenterna ska ga arbetslosa med massiva studielan resten av livet.
For konststudenter har det inte sa jakla enkelt att forsorja sig pa enbart sin konst. Det ar ett faktum. Och for de flesta slutar deras konststudier som en dyyyyr hobby.

Sen blev de helt paffa nar de forstod att det faktiskt rorde sig om JOBB for min del.
Och att det inte var nagot blahablaha-projekt.
Det loste sig tillslut iaf. Men gudarna ska veta att jag var bra forbannad under hela scanningsprocessen.

Som en extra krydda pa det "jobbiga" saknar de datorer med bildredigeringsprogram Internet.
Och med den stora ranrisken vill man inte flasha en 30 gigs iPod hursomhelst, om ni fattar?

6 comments:

Malin said...

AAAH! Den oerhört meningslösa, genomskinligt genomskådningsbara snobbism som det innebär att populära medier och modern teknik INTE KAN VARA FIN KULTUR! Det är en helt ologisk tankekonstruktion. Med tusen konstutbildningar och två eller tre illustratörsutbildningar i landet undrar jag också varför bildskapare oftast förvägras läran om hur man försörjer sig.

Anonymous said...

visst är det spännande att se hur tusch (och pennor och papper) beter sig i olika klimat, temperaturer och sorters fuktighet. Och att ens tuschpennor tenderar att paja när man flyger.

-= Steamboat Willie =- said...

Hmm.. har inte någon av serieskolorna även kurser i hur man säljer sig och sina serier? Det vore i så fall mycket framsynt av dem.

Elin J said...

Malin/Steamboat:

Jo, i Sverige ar man ju battre pa det ( dock har vi haft for lite undervisning i fragan i Hofors, vet inte hur det ar i Malmo) Men har ar det inte ens en issue, vilket jag tycker ar SKITSKUMT!!!

Anonym: Alla mina pennor klarade sig finfint under flygresan, samt mina tuschflaskor, men jo, papperet har en tendens att "ludda" sig lite oftare har ja (och inte gar det att fa tag pa elfenbenskartong har heller. Har varit grymt bortskamd med det hemma i Sueco och anpassningen har varit laaang och provande)

Anonymous said...

Vad som forvanat mig har i Saydafrika, ar att de inte ens verkar ha en ordentlig antagningsprocess dar elever tas in efter kompetens. Det verkar mer som om alla som betalar "tuition fees" ar valkomna, vilket innebar att klasserna varierar kraftigt i storlek, men kompetensen varierar mest. Sjalv blir jag standigt forvanad over att folk tar konstutbildningar oht, "ar de galna?" brukar jag tanka innan jag paminner mig sjalv om att jag ocksa gar en (det ar alltsa jag som ar i Sydafrika med Elin. Speciellt har, dar samhallet ar hart nog anda. De har ju ingen
a-kassa direkt. Min poang ar val att de har arma elverna behover all hjalp de kan fa.

Anonymous said...

Vad som forvanat mig har i Saydafrika, ar att de inte ens verkar ha en ordentlig antagningsprocess dar elever tas in efter kompetens. Det verkar mer som om alla som betalar "tuition fees" ar valkomna, vilket innebar att klasserna varierar kraftigt i storlek, men kompetensen varierar mest. Sjalv blir jag standigt forvanad over att folk tar konstutbildningar oht, "ar de galna?" brukar jag tanka innan jag paminner mig sjalv om att jag ocksa gar en (det ar alltsa jag som ar i Sydafrika med Elin. Speciellt har, dar samhallet ar hart nog anda. De har ju ingen
a-kassa direkt. Min poang ar val att de har arma elverna behover all hjalp de kan fa.