Thursday, January 18, 2007

Kevin Smith <3 Serier

När jag inte kunde sova igår började jag tänka på Kevin Smith. För er som inte gillar film kan jag berätta att han är mannen bakom filmer som Dogma, Clerks, Mallrats och Chasing Amy.

Det var just den sistnämnda som jag tänkte mest på.
Började klura på hur många filmer/serier det finns där en av de kvinnliga huvudpersonerna är serietecknare?

Chasing Amy var given, sen kom jag på att bruden som får killen i slutet i 100 Girls också tecknade serier och från tv har vi Peyton i One Tree Hill.

Sen tog det stopp. Iofs är serietcknare kanske inte det vanligaste yrket i världen, men jag tyckte ändå att det var intressant. För jag kunde bara komma på lika många killar (om man bortser från det där Simpsons-avsnittet där Bart gör serien "Angry Dad"...) Nämligen Holden och Banky (Chasing Amy) och Seth i O.C. Påpeka gärna om jag missat något.

Nu blev det lite off-topic här, huvudpersonen för dagen är ju trots allt...Kevin Smith.
Iallafall, så är serier något väldigt central när det kommer till honom som både privatperson och manusförfattare. I den första avdelningen kan jag säga att han skrivit avsnitt till Daredevil och förord till Preacher, bland annat.

I den senare är det bara att sätta på någon av hans filmer, där någon av karaktärerna ofta har en FET seriesamling. Stan Lee gjorde en guestappearence i Mallrats och referenser gör ständigt till olika serier och I Chasing Amy är, som sagt, de tre huvudpersonerna just - serietecknare. Dessutom har han givit ut ett par nummer av den serie som handlar om hans ständigt närvarande karaktärer Jay and Silent Bob, eller som deras seriealias kallas: Bluntman and Chronic (ses avbildade här ovan).

SEN började jag tänka hur serietecknare framställs i film/på tv.
Om man tar de kvinnliga karaktärerna som jag kom att tänka på, så verkar en stark sexualitet vara väldigt grundläggande för deras personligheter.

Å andra sidan verkar sexualitet komma i andra hand när det gäller de manliga serietecknarnas porträtt. De framställs som lite klumpiga, utan know-how och med helt andra prioriteringar.
Kanske är det bara jag som uppfattar det så...Jag vet inte. Men det tåls att tänka på eller hur?
Jag själv hade fördomen, som sedan bekräftades, när jag började på Serietecknarskolan.
Nämligen; estetiskt lagda personer gillar att knulla.( insåg just hur dumt det där lät. Som att ingen annan gillar sex. Det är ju fel. Vi visar det nog bara lite mer än medelsvensson, menar jag...)


Kommer bort från mitt huvudämne hela tiden, drömmar är inte särskilt strukturerade...Men, kontentan är ändå, Kevin Smith uppmärksammar min yrkesgrupp.
Det ska han ha cred för.
Så titta på hans bästa filmer:

Chasing Amy
Mallrats
Dogma
Clerks
(som även finns som animerad serie, Clerks : The Cartoon. Finns att titta på här:
http://www.alluc.org/alluc/cartoons.html?action=getviewcategory&category_uid=317 )


Och njut av de ständiga seriereferenser som ges. I'm a geek...Are you?

9 comments:

Anonymous said...

Kevin Smith är bra, och Chasing Amy är riktigt bra. I övrigt så kan jag bara komma på ytterligare en serietecknare på film/TV, och det är en amerikansk sitcom som hette "Caroline in the City" som gick på TV3 för riktigt länge sen. Det enda jag minns från den är just att huvudpersonen Caroline jobbar som serietecknare.

Sen ang. hur serietecknare framställs: det har väl helt enkelt så att man likställt manliga serietecknare med stereotypa manliga seriefans = nördar. Mer eller mindre nördiga, iofs, men oftast den blyga, tafatta typen :)

Vad man däremot sällan ser på film/TV tycker jag är tjejer som läser serier. Killar som diggar serier dyker väl upp lite då och då, oftast som nördig "comic relief". Men när såg man senast en tjej som läste serier på film?

Elin J said...

Hmmm...har tänkt efter ett tag nu och nej. Jag kommer inte på en enda, faktiskt...
Men ge mig lite tid (till att åtminstone fråga andra:P)

Anonymous said...

Du glömde Jersey Girl.

Elin J said...

jersey girl räknas inte, för den är crap.

Anonymous said...

Bob Newhart var serietecknare i "Bob". Den var inte toppen, trots att Newhart är det, men den var inte sämre än "Caroline"... Den höll inte mer än en och en halv säsong.

Från IMDB: "Newhart stars as Bob McKay who is the creator of a '50s comic book superhero known as 'Mad-Dog'. But thanks to a senate sub-committee hearing on the moral goodness of comic books Mad-Dog is short lived.

Years later, Bob is a frustrated greeting card artist whose comic book creation gets a second life. Unfortunately the new owner of Mad-Dog Comics, American-Canadian Trans-Continental Communications Company, (AmCanTranConComCo), has different ideas about the comic than Bob."

Elin J said...

Göran S:

Verkligen? Får kolla upp den och den Andreas nämnde, the more you know... Tack för tipset!

Anonymous said...

Introt från CitC

:)

Joel Thorn said...

Finns en serietecknare med i den nya serien Heroes, en relativt okej serie, om än väldigt mycket X-men.

Anonymous said...

geek 4 life!