Wednesday, January 17, 2007

När får man kalla sig serietecknare?

"Serieskapare är den som skapat en tecknad serie. Han/hon kan vara serietecknare, serieförfattare, eller båda. I Sverige är det vanligt att en serieskapare både tecknar och skriver sina serier, men det finns åtskilliga undantag."
Källa: Wikipedia

Och det är väl de åtskilliga undantagen jag vill fokusera på.
I tidigare inlägg skriver jag om mitt nuvarande störningsobjekt Emma Sundh.
Var inne på hennes blogg (igen) och hittade ett inlägg där hon ställer sig samma fråga, dvs min rubrik för dagen.

Jag är inte särskilt etablerad själv, mindre än vad Emma Sundh är, hon är ju trots allt med regelbundet i VR. Och jag vet, det är så jävla lätt att vara kaxig och fördömande när man gömmer sig bakom en dataskärm. Men kom igen.
Man behöver inte mer än ögon för att se hur dåliga hennes serier är.

Jag skulle säga att för att kunna kalla sig själv serietecknare måste man lägga ner mer än 10 minuter på varje serie. Jag har sett slarviga storyboards som är mer vältecknade än vad Emmas serier är.
Och hur jobba bakgrunder än må vara att få till ibland, så är de ack så nödvändiga.
Jag skulle säga att hon skulle tjäna mer på att bara skriva sina skämt som repliker, tagna ur sitt sammanhang och de skulle verka roligare. För hennes karaktärer ser man knappt skillnad på.
Det roligaste var ändå att någon i en kommentar till hennes inlägg faktiskt jämfört henne med Nina Hemmingson. [insert evil laughter here]

Därför listar jag
5 Scenarion En Serietecknare BÖR Vara Väldigt Bekant Med.

1) Att man inte ätit på över 12 timmar för att man varit så inne i den serie man tecknar.

2) När man sover brevid sitt anteckningsblock med pennan redo för att åtminstone ha möjligheten att skriva/teckna ner de perfekta bildlösningar till sina serier som av någon anledning alltid kommer till en i sömnen.

3) Fått höra någon form av Kalle Anka-parallell (funkar även med Rocky eller Nemi) när man berättar vad man sysslar med.

4) Fått höra " bara du inte ritar en serie av det här! " av någon människa som innerst inne verkligen VILL att man gör det.

5) Vet vad termen "line of interest" betyder och är ständigt lite rädd att man bryter mot den.

SIDENOTE:
Det går att kommentera inläggen nu. Trög-Elin har ändrat så alla kan kommentera numer.

8 comments:

Anonymous said...

Jag tror fullt och fast att de bästa serietecknarna dessutom är snygga. Eller så kanske det är så att de som tecknar snyggast är de snyggaste och de som tecknar fult är troll. Det skulle vara trevligt att påstå att det var tvärtom men erfarenheten talar emot det!

Vad kan man mer dra för slutsatser om tecknarstilar. De som lägger mycket tid på yta kanske är ytliga... I sådana fall ligger Elin illa till... fast hon gör ju ett gediget förarbete så hon har ju både yta och djup. Annat med exempelvis Nemi, som är mycket yta utan nåt under (nu pratar jag bara tecknarstil, även om Nemi suger på alla områden).
Jag har personligen fått höra att jag tecknar "vackert". Det var inte jag som sa det!
Låt mig luta mig tillbaka en stund... bara njuta av att vara jag... mmmmm...

Elin J said...

Haha, alphaballe. du har alldeles rätt i det du säger. Jag är fruktansvärt ytlig. Sen om det syns i mina alster får andra avgöra...

Och ja, du tecknar vackert,drömskt och delikat. Precis som du är i verkligheten.

Anonymous said...

Deep down... I'm really shallow. Fattar inte, eftersom VR har typ den attityden och allt ska ju egentligen vara vackert, kanske fick dom dåligt samvete och tänkte: Vi kan ju ha med nåt som är fult för att inte vara föööör shallow. Eller så känner hon nån på redaktionen och betalar för att få vara med. Hon kanske har en skitviktig pappa eller en snygg brolla som nån på VRredaktionen vill dejta.

Elin J said...

Yvette:

Spekulera kan man alltid, men...har svårt att tro att det är någon fet konsiration. Men vem vet vad som händer på VRs redaktion EGENTLIGEN...*cue mysterious music*

Anonymous said...

Word. Jag retar mig själv till vansinne på serier som är ritade som av en treåring. Fram för vältecknade serier.

Anonymous said...

Jag är inte lika kräsen vad gäller teckningarna. Don Rosa klagade alltid över sina dåliga teckningar. Ingen annan klagade lika mycket som han själv (även om en hel del fortfarande i dag har svårt för hans teckningar). Jag har aldrig brytt mig så länge han skriver en bra story som håller ihop och som jag tycker om.

Jag läser många fanzin och har gjort det länge. Förut så var teckningarna ofta halvtaskiga och manusen grymma. I dag är teckningarna grymma och manusen halvtaskiga. (Generellt då bara... det fann och finns ju många undantag som både tecknar och berättar bra!)

För min del läser jag hellre en bra serie med halvtaskiga teckninar än en supersnyggt tecknad, men oläsbar serie (*host* *host* *Cry for Dawn* *host*).

Det jag hakar upp mig är alla dessa serietecknare som kan teckna bra och i en egen stil, men som anstränger sig för att teckna så dåligt som möjligt i en stil de stulit från Galago (Trash-serier? Nää.. för negativt. Grunge-serier kanske? Men grungen är ju död förutom hos Galago.).

Kan man inte teckna är det en sak. Man kan faktiskt göra bra serier i alla fall om det än fastnar i fanzinform och aldrig leder till "Snobben"-inkomster. .. men att med flit förstöra sin teckningstalang... nää.. vilket slöseri.

enmi said...

Måste bara skriva att jag håller med dig fullt ut. (fast jag är sent ute, jag håller på och läser igenom din blog nu eftersom jag hittade den igår) Fast i vårt kära land verkar ful konst hyllas och de som verkligen har teknisk talang får snällt gå åt sidan. Jag tappade hakan då jag först såg den där serien i min lillsyrras VR. Jag är ingen serietecknare men tecknare är jag och om jag inte kan få jobb men den där människan kan det så är det något som är mycket...MYCKET fel.

Anonymous said...

hej, jag läste det du sa och jag tycker du har rätt :)
det är väll då man borde kalla sig serie tecknare. Och jag skulle gärna vilja till lägga att jag själv tecknar serier till skol tidningen i min skola "No limit"
det skulle vara kul och veta vad du tyckte om dem.
Jag gör iallafall mitt bästa. och jag vet att min lärare sagt att jag stavat fel en gång eller två så det behöver man ju inte komentera, jag jobbar på det..Och vissa må vara lite halv kladdiga, men det är för att de är "Doodles" som jag inte själv blev så nöjd med men min lärare la in dem ändå. xD

min poäng är att det skulle vara kul om du kunde säga ett ord eller två om dem :)

Sidan:
http://webnews.textalk.com/nolimit/