Tuesday, January 16, 2007

Veckorevyns Serie = Nepotismmissbruk

Det visar sig att när jag väl börjat posta, så kan jag inte sluta. Fjärde inlägget idag...
Iallafall, innan migränen på nyårsafton slog till som värst satt jag på Åsas toalett och sket.
Som tidsfördriv hade jag ett nummer av Veckorevyn.
"Intressant" tänkte jag, eftersom jag inte läst den sen Ebba "kan allt, vet allt, gillar kläder så inni helvetet" Von Sydow blev chefsredaktör.

En av de första sakerna mitt öga skådar är - en serie!!!

Eller, såg inte först att det var det riktigt... Det visar sig att Veckorevyns webredaktör även får för sig att rita serier ibland. Snällt av Ebba, visserligen, att låta henne få uttryck för sin kreativitet på andra sätt, men är serierna bra? Heeeeell no.
Här till vänster ser ni hur serien ser ut. Efter ett besök till Emma Sundhs (som skaparen heter) blogg (länkad ovan) så verkar de flesta vara:
* Tvåstripp
* Väldigt dåligt tecknade
* Meningslösa

Jag menar... VA!?
Jag har nämnt det tidigare och jag säger det igen.
Min toleransnivå för usla tecknare är något begränsad. DESSUTOM vet jag att begåvade vänner skickat in serier till VR av betydligt högre kvalité (vad kan jag säga, jag gillar mina polare...) och blivit nekade. Går inte ihop.

Jag menar, gillar du serier som uttryck - jättebra. Ritar du serier? Gött!
Snor du betydligt mer begåvade tecknares jobb genom de kontakter du har?
Inte lika gött.

Kom igen, Ebba. Ge oss kämpande, kontaktlösa, hungriga och betydligt mer begåvande en chans också. Du blir inte besviken, vi lovar.

5 comments:

Anonymous said...

Uj, uj, uj... En gång i tiden var VR en pionjärtidning som tog in b.la. fantomen, Dennis och Modesty Blaise till Sverige och gjorde dem populära. (Fantomen i en "tjejtidning"? Jo, fördomar fördummar. Varför skulle tjejer inte vilja läsa kvalitetsserier?)

Bowen var medarbetare.

Senare fick Emma Hamberg publicera Singel/Sambo i stan i tidningen och slog igenom där.

... men det här? Nej, det är ju uruselt. Det är så dåligt att jag tvekar att kalla det för en serie även om det formellt uppfyller de objektiva kriterierna med minsta möjliga marginal. Jag tror att Emma Sundh gör en serie på två rutor för att hon är så uruselt dålig på hantverket att hon helt enkelt inte *kan* göra skämtteckningar på bara en ruta.

Anonymous said...

För den delen.. Varför skulle inte killar kunna läsa Veckorevyn? Nåja.. jag gjrode det när Emma Hamberg var redaktör... Fast det var ju ett tag sedan... och om serierna ser ut så här i tidningen så missar jag inget i alla fall.

Elin J said...

Nej, det gör det verkligen inte. "Tacka vet jag då jag var ung...":P

Anonymous said...

Hmm.. tja.. kanske.. men det finns ju faktiskt – precis som du skriver – en massa nya oprövade serieskapare med både talan och känsla! Ja, men serieskolorna så kan nya serieskapare till och med ha en massa rutin och formell utbildning i berättande.

Jag läser alla fanzin jag kommer över (och har råd att köpa) och kvalitén på dagens fanzin är bättre än de var för bara tio år sedan. Vissa beklagar det, men jag kan inte klaga över bra serier som ger mig en läsupplevelse.

Att då inte bry sig och ta in något så här ruttet är... inkompetens! ... eller nepotism som sagt var.

Elin J said...

Word.