Sunday, January 28, 2007

Malmö VS Hofors och konflikten som inte finns.

Det var tänkt att explosionen skulle vara mellan de olika serietecknarskolornas logos. MEN så gick jag in på min egen skolas hemsida för att sno logon. Och logon var inte ens en logo, och är det en logo är det nog den fulaste jag sett på länge. Så Malmö, förlåt. Det är inte menat som en skymf.
Åter till ämnet nu. Jag vet inte mycket om skolan i Malmö, när jag insåg att det fanns skolor för serietecknare hade jag väl Malmö som back-up, men jag har aldrig sökt dit eller ens besökt skolan.


Varför det blev så vet jag knappt själv. Kanske var det läget, att Malmö är stort (och jag är lite rädd för storstäder samt skåningar) dessutom kändes Hofors...lite mer indie. Lite som ett band som är i sin garagefas, istället för ... Okej, vi säger såhär:

Malmö är the Strokes. Hofors är Arctic Monkeys. (utan hela myspace-hypen...)

Hursomhelst. Hofors har alltid varit under-dogen i seriesverige. Konflikter i ledningen, det totalisolerade läget, inte samma möjligheter till att ha lika många fantastiska gästföreläsare som Malmö har. Missförstå mig rätt, jag älskar Hofors. Eller att gå på serietecknarskolan i Hofors.
jag har utvecklats sinnessjukt mycket här, fått vänner för livet och ett nytt kall.

Fast, det finns mycket negativt också. Jag har uppfattningen att i Malmö är ledorden verkligen
"Du är din egen lyckas smed". Att man måste kämpa för att kunna få jobba på någon nivå med det här. Det är inte lika uppenbart i undervisningen här. Visst, det kommer folk och förklarar hur man driver ett företag (typ en gång per år) och det kanske förklarar varför andelen namn man känner igen från Malmö är minst 3 gånger så stor som andelen "lyckade" från Hofors.

Men det är klart, den svenska avundsjukan gör ju att man ibland (som varje gång man öppnar Bild & Bubbla, t ex, och ser ett antal annonser från Malmö och inte en enda från Hofors..) blir förbannad. För från vad jag har hört iallafall, är serietecknarskolan Högskolan i Gävles stora kassako. Vilket inte märks överhuvudtaget. Varken på skolans fysiska miljö (lokalerna är rätt duktigt nergångna) eller på hur pengar fördelas.

T ex får inte ettorna pengar att trycka upp fanzin till SPX07. Hallå? Vi har läge att visa upp oss ordentligt en gång per år. Detta under SPX. Och...att de stackars ettorna inte får samma möjligheter till att göra det är helt snedpippat. Vad tänker ledningen med?
MER PENGAR TILL FANZIN, GODAMMIT! Hur svårt ska det vara?
Malmö har ju fattat vikten av snygga trycksaker, inga tvivel om den saken.

Nåväl, har jag fått gnälla lite idag också. Men, iallafall. Det finns ingen konflikt serieskolorna emellan.
Det är klart, vi är ju rivaler som slåss om spelrum på den lilla marknad för serier som finns i Sverige.
Men de elever jag snackat med som går i Malmö var astrevliga.
Faktum är, att man borde skaffa typ good will-ambassadörer från de olika skolorna och få dom att göra serier ihop. Skulle vara spännande och förmodligen förbannat givande.
Och jag kommer att missa SPX i år. Men vad är väl en bal på slottet?

7 comments:

anders said...

Vore fett med nått sorts studiebesök eller så. Så kunde man göra små splitfanzine eller nått.

Elin J said...

When you're right, you're right. Vad händer i Malmö för tillfället? Är det fullt sjå inför SPX eller?

anders said...
This comment has been removed by the author.
anders said...

Vi håller just på att sätta ihop ett sagofanzine, med andra ord ett klassfanzine med temat sagor. Inte så partey direkt, men ändå kul att få saker tryckta.
Själv försöker jag få ihop ett abdra nummer av mitt egna fanzine inför mässan.
Hur är läget på Hofors?

kul galago serie förresten :)

Elin J said...

Haha! Fan vad kul med ett sagofanzin, kan berätta att några av Hoforsarna också håller på att sätta ihop ett "sagozin". Så ni får konkurrens där. På Hofors är det rätt lugnt, SIC 6 är på G, dock kommer jag inte att medverka, med de andra kommer garanterat att sätta ihop något kick-ass till SPX.

Har nog bara sett framsidan till ditt fanzin, men den var grym. Och av det lilla jag sett på din blogg måste jag säga att jag gillar.

Haha, jo Galagoserien. Inte mitt bästa, men det var roligt att rita. Snabbt som fan gick det också.

-= Steamboat Willie =- said...

Synd att du missar SPX.. hur kommer det sig?

Elin J said...

Jo, det ar sa att jag ar utbytesstudent just nu... I morkaste afrika. Ska dock gora mitt basta for att blogga nan gang da och da, har ett par inlagg i bakhuvet, sa misstrosta icket! Men, jag kommer att finnas i anden pa SPX