Sunday, October 29, 2006

Black Hole

Började läsa det fantastiska albumet igår och blev klar imorse. Kalle ringde på, och jag öppnade med boken stadigt i min hand, yrvaken och inte särskilt pretty. Hanner berättade sen att Kalle sagt att jag såg "besatt ut". Men det blir lätt så.
Otroligt vackert illustrerad och fascinerande berättelse. När man sen vet att det tog TIO år för killen att göra den, uppskattar man den ännu mer.

Det är det som är nackdelen med serier. Folk tänker sällan på att det faktiskt TAR tid att göra dom. Att någon sitter timme efter timme, i mörkret, koffeinstinn med pennan krampaktigt i hand. Att det är något man gör på en kafferast.

Jag läste något i somras som gjorde mig lite förbannad på Loka Kanarps blogg.

Där hon skriver att hon ritar 90% för äran och 10% för att hon gillar det. Att hon aldrig sitter och ritar för att det är kul. VA!?

Okej, Loka. Ambition är bra. Det har jag med.
Men med den inställningen som Loka har, så kan jag inte hjälpa att det knyter åt i magen varje gång jag ser hennes serier. De är jättefina, handligen känns lite tunn ibland bara...

Men eftersom jag umgås varje dag med människor som verkligen BRINNER för seriemediet och skulle kunna kapa av sig en fot för att bli publicerad lika ofta som henne!
Hon har ju för fan släppt ett eget album.
Men skulle Loka lägga ner 10 år på en serie? Jag tror inte det. Då krävs det love.
(fast skulle jag det? haha, är så förbannat otålig, så det är nog tveksamt...)
Iofs känner jag inte Loka. Och avund är ju naturligtvis en stor del av det här blogg-inlägget.
Det kan inte förnekas. OK, jag erkänner. Det är BARA avund. Fine.

Men Sveriges serievärld är så förbannat begränsad. Och jag är inte Galago-material.
Och jag tecknar ju inte manga heller. Jag KAN men jag VILL inte.

Då är det bra att SIC finns iaf. Ett sätt att få ut mina grejer på.
Har nästan tuschat klart förstasidan till "Kids". Ser faktiskt inte så dåligt ut, om jag får säga det själv. Ska posta den här imorrn.
Fick dessutom en lösning på hur jag skulle lösa voiceover-dilemmat som jag ställts inför med Kids, genom att läsa Black Hole.
Nej, tillbaka till ljusbordet snart.

Kiss 'n' hug!

No comments: